loading...
♀☻از شير آدميزاد تا جون مرغ☺♂
آخرین ارسال های انجمن
Admin بازدید : 185 جمعه 16 فروردین 1392 نظرات (0)

 

بازی FORZA MOTORSPORT4 (مخصوص ایکس باکس)

 

 در 2 دی وی دی

 

Xbox 360

 

سبک: Driving/Racing/GT/Street
سازنده:
 Turn 10
ناشر:
 Microsoft Game Studios

 

این نسل را می توان درخشان ترین نسل برای بازی های شبیه ساز مسابقه ای دانست. نه تنها عناوین جدید بسیاری در این سبك عرضه شدند، بلكه دو بازی قدیمی و به قولی صاحب سبك هم در این نسل، عناوین بزرگی داشتند. نسخه سوم Forza در زمان خود بهترین عنوان مسابقه ای Xbox 360 و سال پیش هم Gran Turismo 5 عرضه شد كه فكر نكنم بهتر از این بازی، چیز دیگری را بتوان روی PS3 پیدا كرد. خوشبختانه Turn 10 به علت داشتن یك تیم بسیار بزرگ تر، خیلی فعال تر از Polyphony Digital عمل كرده و حالا نسخه چهارم از سری محبوب Forza Motorsport را منتشر كرده است.

 

 

 

گرافیك

آنقدر كیفیت خیره كننده گرافیكی در این سبك به یك اصل بزرگ تبدیل شده كه سخت می توان با سایر بازی ها رقابت كرد، ولی FM4 نه تنها بهترین بازی از نظر گرافیكی است، بلكه یك سری تكنیك های گرافیكی را معرفی می كند كه به نظر من می توان از آن ها در سبك های دیگر هم استفاده كرد. طراحی ماشین ها خیره كننده است. همان كیفیتی را كه در گالری بازی می بینید، در پیست هم مشاهده می كنید. سایه ها بسیار صاف و بدون لبه هستند. نمای Cockpit و یا داخل كابین هم با نهایت جزئیات كار شده و از مشكلات سایه زنی هم سبك های خود رنج نمی برد.

خطوط چوبی بعضی فرمان ها و چرم به كار رفته در بدنه آن ها به قدری واقعی است كه سخت می توان تفاوتی بین مجاز و واقعیت حس كرد. فریم بازی با چنین كیفیتی روی 60 ثابت است و بازی خیلی نرم و روان اجرا می شود. FM4 برای اولین بار از تكنولوژی Image Based Lighting در بازی ها استفاده كرده كه بیشتر در فیلم های هالیوودی استفاده می شود. این قابلیت Draw to Distance و حتی به طور مثال جنگل های نزدیك به صفحه را با عكس های بسیار با كیفیت نشان می دهد. كیفیت و عمق این عكس ها خیلی مهم است و یك سری دوربین های مخصوص برای این تكنیك وجود دارند كه بازی های هم سبك مثل GT5 از این دوربین ها استفاده نمی كنند و از دوربین های با كیفیت معمولی برای عكسبرداری استفاده می كنند.

عمق و نماهای تار و سایه دار به وضوح معلوم است و نورپردازی بازی از روی عكس انجام می گیرد. مثلاً اگر داخل عكس ما، خورشید در جایی مشخص قرار گرفته باشد که نورپردازی داینامیك بازی دقیقاً از آن مكان می تابد و یا حتی روی عكس ها هم سایه می افتد و بعضی وقت ها كه در یك پیست مسابقه را در صبح و یا غروب انجام می دهیم، به طور كلی این تغییرات را می بینیم. كیفیت بافت ها و طراحی های محیط آنقدر بالا است كه در كنار عكس های واقعی هیچ دوگانگی ای ایجاد نمی كند. این مشکل در Shift و GT5 دیده شده بود كه شما به وضوح تفاوت عكس و بافت بازی را مشاهده می كنید و یا عكس ها خیلی تك بعدی نمایش داده می شوند. واقعاً وقتی به FM4 نگاه می كنیم، این سوال را از خود می پرسیم كه گرافیك در بازی های مسابقه ای دیگر تا كجا می خواهد پیش برود، چون عملاً FM4 با واقعیت هیچ فرقی ندارد.

 

 

 

موسیقی/صداگذاری

در بخش صداگذاری هم FM4 از تكنیك هایی استفاده كرده كه سایرین تا به حال به كار نبرده اند. چند كانال بودن صداها، نكته بارز این بازی است. تیم مهندسی صدای Turn 10 تمام ماشین های موجود در بازی را به صورت جدا صداگذاری كرده اند. مثلاً آن ها فقط برای یك چرخ، 3 میكروفون بسیار مجهز و بزرگ به كار برده اند و صدای لاستیك، موتور، ترمز و... را ضبط كرده اند. ولی تفاوت FM4 در چیست؟ سازندگان بعداً قطعات جدا به ماشین اضافه كردند و دوباره صداها را ضبط كردند.

اینبار فركانس های صوتی ای را كه به طور مثال از اصطكاك یك نوع خاصی از ترمز با دیسك ماشین ضبط كرده اند. تصور میزان كار و زحمتی كه تیم صداگذاری بازی در این بخش انجام داده هم برای ما زجر آور است و وقتی بازی را با سیستم دالبی اجرا كنید، متوجه متفاوت بودن بازی خواهید شد. موسیقی های منوی بازی بسیار زیبا هستند. كم پیش می آید كه توجه مخاطب در حین مسابقه به موسیقی های بازی كه بیشتر ترنس هستند و به نظر از یك قطعه كوتاه Loop استفاده شده اند، جلب شود، ولی در FM4 ما با قطعات زیبا و دارای ریتمی روبرو هستیم كه واقعاً زیبا هستند. تصور كنید که با یك موسیقی زیبا روی كوهای آلپ در حال مسابقه هستید!

 

گیم پلی

همانطور كه گفته شد، عناوین بزرگ زیادی در این سبك عرضه شده اند و همین موضوع ساخت یك بازی مسابقه ای نوآور و تازه را سخت می كند. خوشبختانه Turn 10 با این بازی نشان داد كه دانش و انگیزه زیادی برای ساخت یك عنوان دیگر با نام Forza دارد. Forza Motorsport 4 را می توان حاصل جبران اشتباهات بازی های گذشته و گسترش نكات مثبت بزرگان این سبك دانست كه تمام مهره ها را در مكان مناسبی قرار می دهد. اولین چیزی كه چشم شما را به خود جلب می كند، منوهای بسیار شیك و ساده بازی هستند. شما به راحتی و با كمترین زمان می توانید به هر آنچه كه نیاز دارید، برسید و واقعاً طراحی چنین منوی زیبا و در عین حال ساده ای، كار ستودنی ای از Turn 10 بود.

بخش World Tour بازی همان قسمت Career است. وقتی كه وارد این بخش می شوید، اولین نكته متفاوت را متوجه خواهید شد. FM4 مسابقات خود را همانند یك بازی مرحله ای در مقابل شما قرار می دهد. راوی بازی روی یك نقشه زیبا كه همانند Google Map كل زمین را نشان می دهد، شما را به توری بزرگ به پیست های مختلف دنیا می برد. چنین طراحی ای كار را خیلی ساده و متنوع كرده است. به طوری كه مثلاً اگر یك مسابقه نسبتاً آرام را تمام كنید، مرحله بعد یك پیست بسیار مستقیم است كه سرعت زیادی لازم دارد. البته با این حال، وقتی كه مثلاً به ژاپن می روید، می توانید 3 پیست مختلف را انتخاب كنید و در هر كدام كه دوست دارید، مسابقه دهید.

 

نكته بسیار هوشمندانه دیگر بازی، نوع كلاس بندی ماشین ها است. در بازی های هم سبك، شما با یك سری مسابقات خاص روبرو می شوید كه ماشین های مستلزم آن مسابقه را می خواهند و باید ماشینی با كلاسی هماهنگ پیدا كنید. FM4 این كار را نمی كند و بجای اینكه شما را مجبور به انتخاب ماشینی خاص بكند، شما بازی را مجبور می كنید كه خود را با شما مطابقت دهد. به طور مثال، مسابقه شما در یك پیست در سوئیس است كه كلاس مورد نظر آن A است. حال شما دوست دارید که این پیست را با ماشینی خاص كه خودتان می خواهید، بروید كه به طور مثال كلاس آن C است. با انتخاب ماشین خود، بازی مسابقه را به كلاس C تغییر می دهد.

تمام ماشین های رقیب، عوض و هماهنگ با كلاس و قدرت ماشین شما می شوند و حتی بعضی مواقع به طور مثال شما یك BMW انتخاب می كنید و بازی یك مسابقه ویژه BMW ترتیب می دهد تا با سایر مدل های این برند مسابقه دهید. چنین قابلیتی به شما اجازه می دهد در هر كجای دنیا كه دوست دارید، هر ماشینی را كه می پسندید، انتخاب كنید و ترسی از تفاوت قدرت و كلاس نداشته باشید. به این ترتیب علاوه بر تنوعی كه خود بازی در انتخاب پیست ها ایجاد می كند، خود بازیكن هم با انتخاب ماشین، در تكراری نشدن بازی موثر خواهد بود. هر چند بعضی از پیست ها (به طور مثال پیستی كه برای مسابقات NASCAR است) مسلماً نیازمند كلاس A یا بالاتر است كه شما باید طبق این كلاس ها ماشین انتخاب كنید.

 

البته باز هم به طور مثال می توانید در چنین پیست هایی بین سه كلاس A، S و R1 یكی را انتخاب كنید. قسمت های مختلفی برای هر مسابقه و زمین وجود دارند. بخش های زمانی، خیلی متنوع هستند و بعضی مواقع در یك پیست با تعداد بیشماری ماشین روبرو هستید كه به طور مثال 12 نفر از بین این ماشین ها با هم مسابقه می دهند و در عین حال یك مسابقه دیگر با 12 نفر دیگر به طور همزمان در پیست شما برگزار می شود. این بخش خیلی جالب است كه جاده آنقدر شلوغ می شود كه گاهی ترافیك شكل می گیرد و شما باید بین تعداد نامحدودی از ماشین ها با رقبای خود مسابقه دهید. FM4 همانند Gran Turismo 5 از برنامه محبوب Top Gear پشتیبانی می كند.

در حالیكه استفاده Top Gear در GT5 یك ناامیدی كامل بود، FM4 هم آنچنان از پتانسیل این برنامه استفاده نمی كند. هر چند نمی توان از این موضوع زیاد خرده گرفت، ولی به شخصه اعتقاد دارم که می توان مسابقات بامزه و متنوعی همانند برنامه Top Gear ایجاد كرد. اما این دو بازی بیشتر سعی دارند که سبك خود را نگه دارند و كمتر به سمت سبك متفاوتی چون Top Gear بروند. در مسابقات Top Gear مهره های بولینگ روی زمین هستند كه شما در حقیقت با ماشین خود نقش توپ بولینگ را دارید كه باید در طول جاده مورد نظر با انداختن این مهره ها به امتیاز مورد نظر بازی برسید. بخش جالب و متفاوت دیگر هم، گذر از Gateهای مشخص شده روی جاده است.

 

اگر به یكی از این Gateها بخورید، 5 ثانیه به زمان شما اضافه می شود و هر چه به انتهای جاده نزدیك تر می شوید، Gateها نزدیك تر و مارپیچ تر می شوند. این بخش هم در زیرمجموعه بخش Time Trial قرار می گیرد كه خیلی جذاب است. FM4 از بیشترین برند ماشین در مقایسه با هم سبكان خود استفاده می كند، ولی متاسفانه برند Porsche در بازی وجود ندارد، چون EA این ماشین را به انحصار خود درآورده است. هندلینگ و سرعت هر ماشین به واقعی ترین شكل ممكن طراحی شده و آنقدر واقعی است كه می توانید یك Bugati Veyron را سوار شوید و پیش دوست های خود ادعا كنید كه بلد هستید این ماشین را برانید!

لیست ماشین ها علاوه بر تنوع، پوشش زمانی جالبی هم می دهد. از قدیمی ترین ماشین ها تا جدیدترین مدل ها در بازی وجود دارند و شما می توانید ریزترین جزئیات آن ها را تغییر دهید. حتی می توانید كلاس ماشین خود را هم تغییر دهید و به طور كلی موتور و تمام بخش های ماشین را جدا كرده و مثلاً یك ماشین برای دهه 70 را به كلاس A و برابر با سریع ترین ماشین ها بكنید. هر چند بنا بر واقعی بودن بازی، این كار آنچنان هم ساده نیست و اگر شناخت خوبی با مكانیك نداشته باشید، می توانید با چیدن قطعات اشتباه یك آهن پاره بی مصرف اختراع كنید! بخش نقاشی بازی هم جالب است.

 

می توانید با امكانات زیادی كه در این بخش در اختیار دارید، هر نقشی كه دوست داشتید، روی ماشین خود بكشید و یا اسم خودتان را روی آن چاپ كنید. تنظیمات سریع و خودكار هم وجود دارند كه مثلاً از بازی می خواهید كه ماشین شما را از مدل B به مدل S تغییر دهد و تمام این كارها به صورت خودكار انجام می گیرند. بخش Kinect هم یكی از قسمت های جالب بازی است كه بیشتر برای تازه كارها و شاید افراد كم سن طراحی شده است. البته این قسمت كمی بیش از حد ساده طراحی شده و به نظر من Turn 10 می توانست با اضافه كردن مضامین دیگر این قسمت را برای افراد حرفه ای هم لذت بخش بكند. در این بخش شما فقط كنترل فرمان ماشین را دارید و گاز و ترمز بر عهده خود بازی است. همچنین نشسته نمی توان این قسمت را بازی كرد. البته همانطور كه خود Turn 10 هم اشاره كرده بود، این قسمت بیشتر برای افراد كم تجربه ساخته شده است.

در سوی دیگر، می توان به قسمت قابل توجه Autovista اشاره كرد كه شما می توانید با قابلیت Kinect به طور خیلی واقعی با ماشین خود ارتباط برقرار كنید. می توانید با دستان خودتان در ماشین را باز كرده و وارد آن شوید و ریزترین جزئیات آن را مشاهده كنید. می توانید سری به موتور بازی بزنید و از اینكه Turn 10 حتی ریزترین پیچ های موتور را هم شبیه سازی كرده، تعجب كنید. همچنین این قسمت با کنترلر معمولی هم قابل مشاهده است و می توانید اطلاعاتی كاملی از تاریخ، مدل، قدرت و... یك ماشین با صدای جرمی كلاركسون (Jeremy Clarkson) مجری معروف Top Gear بدست آورید. نبود آب و هوای متغیر و مسابقات شب یك امتیاز منفی برای این بازی در مقابل GT5 محسوب می شود. هر چند این موارد جزو موارد اختیاری و اضافی یك بازی حساب می شوند، ولی جای خالی آن ها در مسابقه حس می شود. حال اینكه مسابقات شب Shift 2 و تغییر آب و هوای GT5 برای من بسیار جذاب بودند.

 

 

نتیجه گیری

Forza Motorsport 4 را می توان زیباترین بازی مسابقه ای این نسل دانست كه همانند گالری زیبایی برای رویاهای عاشقان ماشین است. نبود قابلیت آب و هوای متغیر و مسابقات شب باعث می شود كه خیلی سخت گیرانه نیم نمره از این بازی كم كنیم، ولی به طور كلی Forza Motorsport 4 یك بازی بی نقص است.

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شما چگونه به اينترنت متصل ميشويد؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 7831
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 139
  • تعداد اعضا : 61
  • آی پی امروز : 516
  • آی پی دیروز : 216
  • بازدید امروز : 7,185
  • باردید دیروز : 5,722
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 32,575
  • بازدید ماه : 32,575
  • بازدید سال : 1,306,835
  • بازدید کلی : 4,460,044
  • کدهای اختصاصی


    پشتیبانی

    پیج رنک

    رنک الکسا

    تقویم شمسی


    Flag Counter
    Powered by IP2Location.com